کودکان و مصرف ویتامین ها

ویتامین-های-ضروری-کودکان

برای این که یک کودک با رشدی سالم و قوی و شاد داشته باشید باید برای مصرف ویتامین ها در برنامه غذایی او برنامه ریزی کنید . اغلب مواقع کمبود ویتامین ها در کودکان نمود پیدا نمی کند ، اما همین که کودک هب مرحله بلوغ رسید عوارض عدم مصرف ویتامین ها ظاهر می شود . از این روست که باید به مصرف ویتامین ها در کودک بسیار اهمیت داد .

بهترین منبع برای کسب ویتامین ها برای نوزادان شیر مادر است . طبیعی ترین منبع برای دریافت ویتامین ها برای کودکان نوپا شیر مادر است . بنابراین مادرانی که در درجه ی اول کودک خود را از شیر محروم می کنند بیشترین ضربه را به سلامتی او می زنند . در کودکان بزرگتر بهترین منبع دریافت ویتامین ها برای بدن غذا است . بنابراین لازم است که شما یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای مصرف روزانه ویتامین ها در فرزندتان داشته باشید . باید به این نکته هم توجه کرد که مصرف مواد غذایی یکسان در برنامه غذایی کودک فایده ای ندارد . به عنوان مثل جگر بسیار مفید است اما مصرف یک بار در هفته آن توصیه می شود . البته باید به حساسیت غذایی کودکان هم توجه داشت و این نکته را نباید نادیده گرفت .

ویتامین-های-ضروری-کودکان-(4)

مصرف روزانه شیر و فرآورده های لبنی نه فقط در برنامه غذایی کودکان بلکه بزرگسالان هم باید گنجانده شود . شیر ، ماست و پنیر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در غنی سازی بدن از ویتامین B12  و ویتامین A نقش اساسی دارد . کودکان روزانه به مصرف ۳ تا ۵ گرم از انواع روغن های گیاهی و حیاونی نیاز دارند . این مقدار روغن را می توانید به سالاد کودکان اضافه کنید .
از میان صیفی جات چغندر منبع غنی انواع ویتامین ها از قبیل B1 ، B2 و ویتامین C  است . همچنین این ماده غذایی شامل پکیتن ها ، ری مغذی ها ، پتاسیم و آهن است . چغندر برای سیستم قلب و عروق و همچنین عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است .

ویتامین-های-ضروری-کودکان-(3)

ویتامین D  برای رشد بدن همه ی انسان ها حیاتی است و برای کودکان که در مرحله ی رشد هستند ضروری تر به نظر می رسد .کمبود ویتامین D موجب نرمی استخوان می شود . تنها ویتامینی که در بدن از راه مصرف مواد غذایی حاصل نمی شود ویتامین  D است . منبع اصلی دریافت این ویتامین نور خورشید است . در فصل زمستان برای کودکانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند و اغلب والدین بخاطر محافظت کودک در برابر بیماری های ناشی از فصل زمستان آن ها را در هوای آزاد قرار نمی دهند ، توجه بیشتر به این مساله بیشتر اهمیت دارد .

انواع ماهی ، شیر ، کره ، جگر منبع ویتامین D هستند . اما مناسب ترین منبع برای مصرف ویتامین D در کودکان زیر سه سال زرده ی تخم مرغ است . اگر کودک شما به مصرف تخم مرغ و خصوصا زرده ی آن آلرژی ندارد روزانه یک زرده ی تخم مرغ آب پز را به او بدهید .

ویتامین-های-ضروری-کودکان-(2)

گوشت علاوه بر این که منبع پروتیین های حیوانی است ، مجموعه ی بسیار مفیدی از اسیدهای آمینه و آهن نیز هست . مصرف انواع آجیل هم در برنامه غذایی کودک خود بگنجانید . آجیل منبع اسیدهای چرب ضروری ، اسیدهای آمینه ، املاح معدنی و ویتامین های E ، A و C می باشد . توصیه می شود به کودکان زیر سه سال آجیل ندهید و اگر کودک شما به آجیل حساسیت دارد آن را از برنامه غذایی کودک کاملا حذف کنید .

منابع مغذی ویتامین C عبارتند از : انواع مرکبات (لیمو ، نارنگی ، پرتقال و …) ، انواع کلم ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، کاهو ، توت فرنگی و کیوی .هنگام پخت و پز مقدار زیادی از ویتامین های C  این مواد غذایی از بین می روند اما مقدار باقی مانده از این ویتامین به مقدار نیاز بدن کافی است . بهتر است از گرم کردن مجدد مواد غذایی که حاوی ویتامین C هستند بپرهیزید زیرا ویتامین های موجود در این مواد غذایی به صورت کامل از بین رفته و ماده غذایی ارزش غذایی خود را از دست می دهد . کیوی میوه ای است که به تنهایی می تواند نیاز یک روز بدن کودک شما را به ویتامین C  تامین کند . اما مصرف دانه های این میوه برای کودکان توصیه نمی شود . بهتر است دانه ها را از کیوی جدا کنید .

خلاصه ای از ویتامین ها و تاثیر آن ها بر بدن کودکان :

مصرف ویتامین A در سرعت رشد کودک ، رشد سیستم اسکلتی کودک ، بازسازی های مخاطی ، افزایش مقاوت بدن نسبت به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی تاثرگذار است . کمبود ویتامین A  موجب خشکی پوست و در موارد شدید موجب شب کوری می شود .

ویتامین B1  نقش مهمی در سوخت و ساز کربوهیدرات ها دارد . این ویتامین عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد و در واقع مسوول بینایی است . فقدان این ویتامین برای مدت زمان طولانی موجب آتروفی عضلانی می گردد .

ویتامین B2  در متابولیسم نقش اساسی دارد و در حفظ سلامت پوست ، مو ، ناخن و دستگاه بینایی تاثیرگذار است . کسانی که لب های خشکی دارند به احتمال زیاد کمبود ویتامین B2 دارند .

ویتامین B6  برای تولید آنتی بادی وسلول های قرمز خون مورد نیاز است . مصرف این ویتامین موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی شده ، از کم خونی جلوگیری کرده و به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد . کمبود این ویتامین موجب حساسیت های پوستی ، التهاب و زخم در ناحیه دهان و اختلالات سیستم عصبی می شود .

ویتامین B9  که به آن اسیدفولیک هم می گویند موجب داشتن یک پوست سالم می شود . همچنین مصرف آن در کودکانی که به خوردن غذا اشتهایی ندارند توصیه می گردد . کمبود اسیدفولیک موجب عقب ماندن در رشد ، کم خونی و مشکلات گوارشی می گردد .

ویتامین B12 در ایجاد سلول های قرمز خون نقش دارد و رشد را تحت تاثیر می گذارد ، حافظه را بهبود می بخشد و اشتها را افزایش می دهد . فقدان این ویتامین در بدن موجب ناراحتی های عصبی و کم خونی می گردد .

ویتامین C موجب رشد مناسب استخوان ها و رشد دندان ها  می گردد و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد . کمبود این ویتامین موجب عملکرد ضعیف سیستم بدنی می شود .

ویتامین D  در شکل گیزی استخوان ها نقش اساسی دارد و میزان کلسیم و فسفر را در بدن تنظیم می کند . کمبود این ویتامین موجب نرم شدن استخوان می شود .

ویتامین E برای عملکرد صحیح خون ، ماهیچه ها و سیستم عصبی ضروری است . ویتامین E  ضد التهاب است و بنابراین در بهبود زخم ها نقش اساسی دارد . کمبود این ویتامین در دوران کودکی موجب کم خونی و کاهش ایمنی بدن می گردد .

ویتامین-های-ضروری-کودکان


پاسخ دهید