میزان خواب سالم در نوزادان

میزان خواب سالم در نوزادان

نحوه خواباندن کودک و شکل دهی عادت خواب در فرهنگ ها ، قبایل و حتی خانواده ها متفاوت است. بعضی ها بچه را وقت خواب قنداق می‌کنند، بعضی لباس نازک به او می‌پوشانند و یا حتی بعضی او را لخت می‌خوابانند. ممکن است کودک در یک اتاق مجزا ، به تنهایی یا با چند خواهر و برادرش بخوابد یا به اتفاق همه اعضای خانواده در یک جا و حتی در یک رختخواب بخوابد.

کودک ممکن است به پشت ، پهلو و یا روی شکم ، در یک اتاق تاریک ، نیمه تاریک ، کاملاً روشن یا در یک محیط بی سرو صدا یا با صدای رادیو و تلویزیون و با وجود صداهای ناگهانی مثل هواپیما بخوابد.

میزان خواب سالم در نوزادان

میزان خواب سالم در نوزادان

ممکن است وقت شیر خوردن در بغل مادر با قرص خواب آور یا با لالایی در گهواره به خواب رود یا این که نیاز به شنیدن یک قصه و یک دعا و بازی کردن داشته باشد و یا کلاً زمان مشخصی برای خواب نداشته باشد یا بر عکس باید هر شب طبق نظم خاصی بخوابد.

شاید شما هم مثل بعضی از والدین جوان با دیدن این همه خوابیدن نوزادتان شگفت‌زده شده باشید. همه والدین دوست دارند بدانند چه میزان خواب برای فرزندشان لازم و کافی است.

پاسخ این سؤال برای بچه‌های سنین مختلف فرق می‌کند. اگر شما هم دوست دارید پاسخ این سؤال را در مورد کوچولوی خودتان بدانید بد نیست متن زیر را به دقت مطالعه کنید.

چه سنی چه میزان خواب؟

میزان نیاز کودکان به خواب در طول شبانه روز، با سن آنها رابطه نزدیکی دارد. هرچند همه بچه‌های یک سن به یک اندازه نمی‌خوابند و بعضی از شرایط محیطی بر میزان خواب آنها تاثیر می‌گذارد ولی هنوز هم با دانستن چند اصل می‌توانید بفهمید چه میزان خواب برای کوچولوی شما طبیعی و لازم است. هر چقدر بیشتر صبر کنید عادت‌های مربوط به خواب فرزندتان بیشتر دست‌تان می‌آید و شما قادر خواهید بود راحت‌تر با موضع خواب کودک‌تان کنار بیایید. در حقیقت در مورد برنامه طبیعی خواب کودکان در یک سال اول عمرشان اصول کمک‌کننده‌ای وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

 ریزه کاری‌های خواب نوزاد

وقتی نوزادتان را از بیمارستان به منزل می‌آورید، در روزهای اول متوجه خواهید شد که از ۲۴ ساعت شبانه‌روز او ۱۶ الی ۱۹ ساعت را در خواب می‌گذراند. اما نکته دشوار ماجرا این است که نوزاد تقریبا هر ۲‌ساعت یک بار از خواب بیدار می‌شود! علت این بیدارشدن‌های زود به زود آن است که قدم نورسیده شما معده بسیار کوچکی دارد و نمی‌تواند ذخیره لازم برای بیشتر از ۲‌ساعت را در آن انبار کند!

بنابر این باید حواس‌تان باشد که هر ۳‌ساعت یک بار به نوزادتان شیر بدهید و اگر شیر مادر به او می‌دهید حتی فواصل شیر دادن را از ۳‌ساعت هم کمتر کنید. اگر می‌بینید که نوزادتان در طول شب هم عینا مانند روز هر ۲ ساعت یک بار شما را بیدار می‌کند و شیر می‌خواهد نگران نشوید. این دقیقا چیزی است که باید اتفاق بیفتد!

میزان خواب سالم در نوزادان

میزان خواب سالم در نوزادان

کودکان ۳ماهه چگونه می خوابند؟

وقتی کودک شیرخوار شما به ۳ماهگی می‌رسد، شما این شانس را دارید که شب‌ها فواصل طولانی‌تری بخوابید! چون همین اتفاق برای فرزندتان هم رخ می‌دهد. البته خیلی خوشحال نباشید چرا که بعضی از بچه‌ها حتی در این سن هم فرقی با دوران نوزادی‌شان نمی‌کنند. این موضوع بستگی به کودک شما دارد. در این زمان نیاز کودک شما به خواب کمتر می‌شود و در شبانه‌روز حدود ۱۳ تا ۱۵ ساعت خواب برایش کافی است. در این زمان ممکن است حتی کودک بتواند در طول شب ۶ ساعت را در خواب بگذراند.

در ۶ ماهگی چقدر بخوابند؟

خوشبختانه در۶ ماهگی معده کودک به اندازه‌ای بالغ می‌شود که قادر خواهد بود میزان نسبتا زیادی از غذا را در خود نگه دارد بنابراین شما مجبور نخواهید بود هر ۲ ساعت یک بار به او شیر بدهید. البته در پایان ۶ماهگی غذای کمکی نیز برای شیرخوار شروع می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود او بتواند مدت طولانی‌تری را بدون گرسنگی در خواب بماند.

در ۶ ماهگی شیرخواران به‌طور میانگین به روزانه ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند. البته چه بخشی از این میزان خواب در شب سپری شود و چه مقدار از آن در روز، کاملا بستگی به کودک دارد. اگر شما پدر و مادر خوش‌شانسی باشید و پیش از این توانسته باشید عادت‌های خواب فرزندتان را کمی منظم کنید، کودک‌تان بیشتر این مقدار خواب را در شب خواهد گذراند!

وقتی کوچولوها چرت می‌زنند

وقتی کودک شما به ۹ تا ۱۲ ماهگی می‌رسد، دیگر قادر خواهد بود تمام شب را در خواب بگذراند. در حقیقت اگر در این سن کودک شما شب‌ها بیدار می‌شود و نمی‌خوابد، باید دنبال دلیل آن بگردید. در این سن کودک به ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارد و اگر کمتر از این مقدار بخوابد تبدیل به کوچولوی نق‌نقوی بداخلاقی می‌شود که اطرافیان را هم کلافه می‌کند.

در این زمان شما باید سعی کنید برنامه خواب فرزندتان را به شکلی تنظیم کنید که در طول روز حداقل ۲ یا ۳ بار چرت کوتاهی بزند. بهترین برنامه برای این کار آن است که کودک را به یک چرت کوتاه قبل از ظهر، یک چرت بعد از ناهار و یکی در عصر عادت دهید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که کودک‌‌تان خواب کافی خواهد داشت و همچنین بدن او به مقدار انرژی لازم برای رشد سریعش دست خواهد یافت.

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید