میزان صحیح تغذیه برای کودک

میزان صحیح تغذیه برای کودک

بی‌اشتهایی یا بد غذای کودک یکی از مشکلات جدی تغذیه‌ای است چرا که ممکن است منجر به سوء تغذیه جدی شود. بنابراین باید دانست تنها گرسنگی نیست که کودک را به سوی غذا می‌کشاند و یا فقط سیر بودن موجب دوری از غذا نمی‌شود بلکه عوامل گوناگونی مانند عادت‌های خانواده و آموزش‌هایی که کودک در خانواده فرا گرفته است بر اشتهای کودک تاثیر می‌گذارند.

امروزه تغذیه کودک خیلی آسان نیست ممکن است کودکان نوپا یا پیش دبستانی یک غذا را سه روز پیاپی بخورند و روز چهارم از خوردن آن خودداری کنند و حتی حاضر به چشیدن آن هم نشوند.

میزان صحیح تغذیه برای کودک

میزان صحیح تغذیه برای کودک

این مسئله نشان دهنده نداشتن یک الگوی غذایی مشخص در این کودکان است و ناشی از حس استقلال طلبی و میل به انتخاب غذا توسط خود آنهاست.

▪ از ۱۲ تا ۱۸ ماهگی: ۲ تا ۳ وعده لبنیات؛ در هر وعده معادل نصف لیوان شیر، ۱۴ تا ۲۸ گرم پنیر، یک سوم تا نصف پیمانه ماست (منظور از پیمانه لیوانی معادل ۲۴۰ سی سی است.)

▪ ۴ تا ۶ وعده غلات؛ هر وعده معادل یک چهارم یا نصف پیمانه ماکارونی یا برنج و یک چهارم تا نصف برش نان ۲۵ گرمی یا شیرینی

▪ ۲ وعده میوه، یک چهارم تا نصف یک میوه تازه یا یک چهارم فنجان کمپوت میوه در هر وعده

▪ ۳ وعده سبزی پخته؛ هر وعده شامل یک چهارم پیمانه تا ۳ قاشق غذاخوری

▪ ۸۰ تا ۱۱۰ سی سی آبمیوه

▪ ۲ وعده مواد پروتئینی؛ هر وعده معادل ۲ قاشق غذاخوری گوشت چرخ کرده، ۲ تکه کوچک گوشت گوسفند، مرغ یا ماهی، یک تخم مرغ کامل، یک چهارم پیمانه سویا یا لوبیای پخته یا سایر حبوبات و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

میزان صحیح تغذیه برای کودک

میزان صحیح تغذیه برای کودک

▪ از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی: میزان توصیه?شده مانند ماه های قبل است و مانند قبل توصیه می شود غذای جدید را حداقل هر ۳ روز یکبار، آن هم یک وعده به کودک بدهید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارد.

▪ از ۲۴ تا ۳۶ ماهگی: بعد از ۲ سالگی، یک وعده غذای کودک، معادل یک چهارم میزان غذای فرد بزرگسال است.

▪ ۲ تا ۳ وعده لبنیات

▪ ۶ وعده غلات؛ هر وعده معادل یک کف دست یا ۲۵ گرم از هر نوع نان یا شیرینی، ۱ تا ۲ برشتوک، یک دوم تا یک چهارم فنجان برنج پخته یا همین مقدار غلات پخته

▪ ۲ وعده میوه، ۳ وعده انواع سبزی،

۲ وعده مواد پروتئینی

نشریه اینترنتی زندگی کودک


پاسخ دهید