تاثیرات منفی کارتون های خشن بر یادگیری کودک

تاثیرات منفی کارتون های خشن بر یادگیری کودک

انیمیشن‌های قدیم پر بود از مهربانی و زندگی و هر قسمت کارتون آموزشی بود برای دانش آموزان تا بتوانند خلاء های خویش را پر کنند و به دور دست‌ها با امید بیشتری بنگرند شوند.

عقربه‌های ساعت پنج را نشانه می‌گرفت، که همه بچه‌ها پای تلویزیون می‌نشستند، دانش آموزانی که شیفت بعد از ظهر بودند؛ گاه با لباس مدرسه پای تلویزیون می‌نشستند، تا کارتون مورد علاقه‌شان را ببیند روزهای هفته و پخش تمام کارتون‌ها را در آن روزها خوب به خاطر داشتند.

تاثیرات منفی کارتون های خشن بر یادگیری کودک

تاثیرات منفی کارتون های خشن

برنامه‌هایی چون پسر شجاع، حنا دختری در مزرعه، مدرسه موش‌ها، بازم مدرسم دیر شد، هادی و هدی، با خانمان و… خلاصه هزار داستان و حکایت دیگر که بچه‌ها با لحظه لحظه دیدنش لذت می‌بردند و الگو می‌گرفتند مهربانی را، سخت کوشی و کمک به دیگران را، ساده زیستی و یار یکدیگر بودند را دوستی را حرمت می‌نهادند و…

بنا بر یک پژوهش جدید، تماشای کارتون هایی که روند سریع دارند، سرشار از تصاویر و اتفاقات پر حادثه و غیرواقعی هستند، بر روی یادگیری کودکان تاثیر منفی می گذارد. لیلارد می گوید این تحقیق تنها تاثیرات کوتاه مدت این کارتون ها را بر روی مغز کودکان نشان می دهد و برای یافتن اثرات بلند مدت آن بر روی کودکان باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

تاثیرات منفی کارتون های خشن بر یادگیری کودک

تاثیرات منفی کارتون های خشن

 “باب اسفنجی– شلوار چهارگوش” نام کارتونی دارای شخصیت های خیالی است که در اعماق دریا اتفاق می افتد و بسیاری از بچه های خردسال سراسر دنیا آن را تماشا می کنند.

پژوهشی که در دانشگاه ویرجینیا انجام شده است، نشان می دهد که توانایی یادگیری کودکان بلافاصله پس از تماشای این کارتون کاهش می یابد.

این تحقیق بر روی کودکان چهار ساله انجام گرفت و آن ها را به سه گروه تقسیم کردند: گروه اول به تماشای کارتون «باب اسفنجی» سرگرم بودند و برای گروه دوم، کارتونی با ریتم آرام تر و واقعی تر به نامه “کایلو” در نظر گرفته شد و گروه سوم به جای تماشای تلویزیون مشغول نقاشی شدند.

آنجلینا لیلارد، یکی از پژوهشگران می گوید پس از اتمام آزمایش، از تمام کودکان خواسته شد که در آزمونی که برای اندازه گیری میزان دقت، یادگیری و توانایی حل مسائل در میان کودکان طراحی شده است، شرکت کنند.

او درباره نتیجه آزمون می گوید ما متوجه شدیم که گروهی که کارتون باب اسفنجی را تماشا کرده بودند، نسبت به گروه های دیگر از پنجاه درصد توانایی یادگیری کمتری برخوردار بودند. مغز کودکان در چهار سالگی در حال توسعه بخشی است که مسئول حل مسائل و کاربردهای منطقی است.

لیلارد می گوید یکی از دلایلی که کودکان گروه “باب اسفنجی” مشکل یادگیری داشتند، روند سریع و موضوع خیالی این کارتون است. او می گوید: «این کارتون سریع و خیالی و فانتزی است. این به آن معنی است که مغز این کودکان باید اطلاعات بسیاری را در مدت زمان بسیار کوتاهی پردازش کند و خیالی بودن این موضوعات پردازش آن را مشکل تر می کند.»


پاسخ دهید