دانستنی های برنامه خواب کودک

دانستنی های برنامه خواب کودک

جالب است بدانید که جنین هم می‌خوابد و هم به نور واکنش نشان می‌دهد. در سه ماهه سوم بارداری و از هفته ۲۴ به بعد، خواب رویا در جنین شروع می‌شود و او حتی می‌تواند رویا ببیند. مدتی بعد حتی او خواب آرام را هم تجربه می‌کند. جنین در رحم برنامه خواب روزانه و شبانه ندارد اما برای چند ساعت استراحت می‌کند و برای چند ساعت بعد بیدار می‌ماند.

برنامه خواب کودک

برنامه خواب کودک

در نوزادانی که تازه متولد شده‌اند، خواب روزانه در ماه‌های اول تولد بسیار زیاد است و آنها تنها برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند. نوزادان در ماه‌های اول بین ۵/۱۰ تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند و تنها چند ساعت در روز بیدار هستند. مدت خواب در این کودکان از چند دقیقه تا چند ساعت است. آنها به شیوه‌های گوناگون نیاز به خواب‌شان را نشان می‌دهند، گریه می‌کنند و بعضی‌ها چشم‌هایشان را می‌مالند. کودکان در این سن به سرعت خواب‌شان می‌برد و این زمان، موقع مناسبی برای آموزش و یادگیری عادت خوابیدن در آنهاست. نور و سر و صدا مانع از خوابیدن آنها می‌شود.

نوپایان، بسیار از محیط اطراف خود آگاه هستند، بنابراین انحرافات ذهن‌شان می‌تواند خواب شبانه آن‌ها را مختل کند؛ تخیلات رو به رشد آن‌ها نیز ممکن است با خواب‌شان تداخل پیدا کند. اکنون بیش از هر زمان دیگری بهترین شیوه برای بردن نوپا به تخت‌خواب، داشتن یک برنامه قبل از خواب ساده و مداوم است.

نوپایان و خواب

شما می‌توانید در مورد این‌که کودک‌تان به چه میزان خواب، نیاز دارد، بهترین قضاوت را انجام دهید. اکثر نوپایان ۱ تا ۲ ساله در طول شبانه روز به ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند. چه تمام این ساعات با خواب شب تأمین شود و چه مقداری از آن با چرت روزانه، این دیگر به خود شما بستگی دارد.
برخی از والدین، متوجه می‌شوند که کودک‌شان به خواب روزانه نیز نیاز دارد، در حالی‌که برخی دیگر معنقدند که خوابیدن در طول روز به کیفیت خواب شبانه کودک آسیب می‌زند و در طول روز دوره‌هایی از استراحت (مانند بازی کردن آرام یا کتاب خواندن برای کودک) کافی است. شما ممکن است بخواهید ۲ چرت کوتاه روزانه کودک را در روز به یک چرت کوتاه کاهش دهید یا‌‌ همان را هم حذف کنید؛ مشکلی نیست، نوپایان لزوما هر روز به چرت روزانه نیازی ندارند.
ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا به ترکیب مناسبی از خواب شبانه و چرت زدن‌های روزانه در مورد کودک‌تان دست پیدا کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که کودک‌تان به میزان کافی استراحت می‌کند. وجود استراحت کافی به معنای تفاوت میان یک کودک گشاده‌رو و شاد با یک کودک پرخاشگر و غیر قابل کنترل است. شما باید برنامه خواب کودک‌تان را با توجه به نیاز‌ها و شخصیت کوچولوی‌تان، برنامه‌ریزی کنید.

برنامه خواب کودک

برنامه خواب کودک

یک نوپا باید کجا و چگونه بخوابد؟

به احتمال زیاد نوپای ۱ تا ۲ ساله شما هنوز هم در یک گهواره یا تخت ایمن و مطمئن می‌خوابد. به یاد داشته باشید که نباید عروسک‌های بزرگ نرم و یا حیوانات پشمالو و توپر را در تخت او قرار دهید؛ هم‌چنین به دنبال چیز‌های نخ مانند و درازی بگردید که می‌توانند به دور گردن کودک بپیچند و موجب خفگی او شوند و آن‌ها را از کودک‌تان دور کنید. هم‌چنین مراقب اشیایی که نزدیک تخت کودک‌اند و کودک در حالت ایستاده در تخت می‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند، مانند پرده، آویز‌های دیواری، تابلو‌ها و… باشید.
اکنون کودک‌تان ممکن است بخواهد از نرده‌های تخت خود بالا برود و حفاظ این قفس را بشکند. او ممکن است از وسایلی که در تختش موجود هستند به عنوان زیر پایی و یا پله استفاده کند؛ بنابراین عروسک‌های زیاد و یا هر چیز دیگری که کودک می‌تواند از آن به‌عنوان پله استفاده کند را در تخت او قرار ندهید.

اگر کودک‌تان به یک نرده نورد فعال تبدیل شده است و آن‌را پس از گذاشتن در تختش به صورت ناگهانی در اتاق پذیرایی مشاهده می‌کنید، شاید وقت آن است که تصمیم بگیرید او را از تخت نوزاد یا گهواره با نرده به یک تخت معمولی انتقال دهید. شاید در ابتدا نگه داشتن کودک‌تان در یک تخت معمولی دشوار باشد، اما حداقل خیال‌تان راحت خواهد بود که کودک‌تان از نرده‌ها نمی‌افتد و آسیب نمی‌بیند.

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید