راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت دوم

راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت دوم

مطالبی که پیش رو دارید در واقع دفترچه راهنمایی است که هنگام ثبت نام در اختیار والدینی که فرزندشان وارد دوران ابتدایی می شود ، قرار می گیرد . در ابتدا می خواستم مطلب را خلاصه و بعضی قسمت های آن را حذف کنم  ولی دیدم اگر هدف ، آشنایی با سیستم آموزشی فرانسه است همه نکات دفترچه مذکور مهم هستند بنابراین به خاطر طولانی بودنش آن را به چهار قسمت تقسیم کردم که به تدریج خدمتتان ارائه خواهم کرد . به زودی سیستم های آموزشی کشورهای همسایه را نیز خدمتتان معرفی خواهم کرد . فقط فراموش نکنید که هدف ، تایید یا رد این سیستم ها ، و حتی مقایسه آن با سیستم آموزشی کشور خودمان نیست ؛ سیستم آموزشی هر کشور به عوامل بسیاری بستگی دارد که در اکثر موارد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند ، عوامل سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی جغرافیایی و غیره . فایده ای که مطالعه این سیستم ها دارد ، برداشت نکات مثبت و عدم تکرار نکات منفی هر یک از آنها است . راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت دوم ، شامل نکات مربوط به امنیت دانش آموزان ، تحصیل کودکان معلول ، کامپیوتر و اینترنت در دبستان ، مسئولین و نقش آفرینان در دبستان ، و حق پذیرش دانش آموزان در دبستان در صورت غیبت آموزگاران می باشد . در راهنمای نحصیلات دوران ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت اول به مطالعه نکات کلی در باره تحصیلات دوران ابتدایی ، نقش والدین در اداره امور مدرسه ، و مسائل مربوط به سلامتی دانش آموزان پرداختیم و در دو قسمت بعدی به مسائل زیر خواهیم پرداخت :

قسمت سوم : جزئیات برنامه های درسی کلاس اول و دوم ابتدایی .

قسمت چهارم : جزئیات برنامه های درسی کلاسهای سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی .

 

دوره ابتدایی در فرانسه - 1

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱

۴ – امنیت فرزند من

فرزند شما در حین انجام کلیه فعالیت هایش در مدرسه دائماً تحت نظر و مراقبت اعضای کادر آموزشی است . از طریق آموزش و تقویت احساس مسئولیت وی ، فرزند شما می تواند رفتارهای مناسبی در مقابل خطراتی که وی را احاطه کرده اند از خود نشان دهد .

ایمنی دانش آموزان : برای مقابله با خطراتی که دانش آموزان را در زمان کلاس ها ، زنگ تفریح و جابجایی ها تهدید می کند ، پیش بینی های لازم شده است . این پیش بینی ها با توجه به ویژگی های سنی کودکان انجام شده ؛ همچنین مدیریت هر آموزشگاه با توجه به مقررات داخلی می تواند فهرستی از وسایلی که حمل آنها در محیط مدرسه ممنوع است را تنظیم و به والدین ارائه کند . تمرین های ایمنی ( تخلیه سریع کلاسها ، رفتن به پناهگاه و غیره ) این امکان را به پرسنل آموزشگاه می دهند تا در صورت بروز آتش سوزی یا خطرات بزرگ دیگر مانند طوفان ، سیل ، زمین لرزه و غیره ، سریعاً و بدون فوت وقت دانش آموزان را به مکان امنی منتقل کنند . شما می توانید در بعضی از این تمرین ها شرکت کنید .

دوره ابتدایی در فرانسه - 2

دوره ابتدایی در فرانسه – ۲

دستورالعمل های صادره جهت پیشگیری از خطراتی که سلامتی کودکان را تهدید می کنند شامل ژست ها و حرکات بسیار ساده ای است مانند : شستن و خشک کردن دستها به روش صحیح و بهداشتی چندین بار در روز مخصوصاً بعد از رفتن به توالت و قبل از غذا ، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه ، مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم بیماری .

آموزش و تقویت احساس مسئولیت کودکان : اه******** آموزش احساس مسئولیت به دانش آموزان عبارتند از : یاد دادن رفتارها و عکس العمل های مناسب در مقابل خطرات زندگی روزمره ، جابجایی ها ، ایمنی در جاده ها و خیابان ها ، بلایای طبیعی و خطراتی که ممکن است از جانب دیگر انسان ها آنان را تهدید کند . ضمناً کمکهای اولیه نیز به آنان آموزش اده می شود . هر دانش آموز باید قادر به حفاظت از خود و در عین حال ، کمک به دیگران باشد . دو گواهی در پرونده تحصیلی هر دانش آموز وجود دارد که به مرور زمان به آنا اعطا خواهد شد : گواهی آموزش های اولیه در مورد ایمنی خیابان ها و جاده ها ، و گواهی آموزش امداد و کمک های اولیه .

عادت ها و رفتارهای خطرناک : زمان و مکان برگزاری زنگ تفریح ، بهترین فرصتی است که برقراری رابطه با دیگر کودکان از طریق بازی به دانش آموزان آموزش داده شود . بعضی از حرکات و بازی ها می تواند خطرناک باشد ؛ با مشاهده کوچکترین مورد ، پیشنهادات و نکات مورد نظر خود را حتماً با کادر آموزشی مدرسه در میان بگذارید .

دوره ابتدایی در فرانسه - 3

دوره ابتدایی در فرانسه – ۳

بیمه دانش آموزان : این بیمه برای فعالیت های اجباری مدرسه الزامی نیست اما داشتن آن قویاً توصیه می شود مخصوصاً برای طی مسیر منزل تا مدرسه و بالعکس ؛ و فعالیت های خارج از مدرسه ( مانند فعالیت های ورزشی ) . این بیمه به خاطر خساراتی است که فرزند شما ممکن است وارد کند ، و یا صدمات احتمالی که ممکن است به خود وی وارد شود . این بیمه برای دانش آموزانی که در فعالیت های اختیاری مدرسه شرکت می کنند مانند خروجی های دسته جمعی کلاس ، اجباری است . ضمناً برگزارکنندگان فعالیت های فوق برنامه می توانند برای خطراتی که فعالیت های مذکور ممکن است داشته باشند ، دانش آموزان را ملزم به داشتن بیمه کنند . اگر شما قبلاً یک بیمه خانوادگی جهت خطرات متعدد دارید و تمایلی به داشتن یک بیمه تکمیلی دیگر ندارید ، بهتر است با شرکت بیمه خودتان تماس گرفته و مطمئین شوید که قرارداد شما کدامیک و تا چه میزانی از خطرات محیط مدرسه و فعالیت های فوق برنامه فرزندتان را شامل می شود . توصیه می کنیم که این جزئیات را کتباً از شرکت بیمه خود دریافت کنید .

دوره ابتدایی در فرانسه - 4

دوره ابتدایی در فرانسه – ۴

۵ – تحصیل کودکان معلول

برای تضمین موفقیت فرزندتان ، شما از نزدیک در تصمیماتی که در رابطه با نیازهای ویژه وی گرفته می شود ، شرکت خواهید کرد . نمایندگی « خانه معلولین » در کلیه استان ها برای هر چه راحت تر طی کردن مراحل اداری ( تقاضای برنامه پذیرش شخصی تحصیلی ، کمک مالی و غیره ) به خانواده ها کمک می کند . این سازمان ، کلیه ارگان هایی را که شما ممکن است نیاز به تماس با آنها داشته باشید را یکجا جمع کرده است .

تحصیل در کلاس های عادی : یک دانش آموز معلول حق دارد مانند دیگر دانش آموزان در یک محیط عادی به تحصیل ادامه دهد ؛ و این زمانی ممکن خواهد شد که او نیازی به مراقبت های تخصصی و ویژه نداشته باشد . یک پروژه « پذیرش تحصیلی شخصی » توسط خانه معلولین استان و به کمک کادر آموزشی جهت فرزند شما به مرحله اجرا در خواهد آمد . این پروژه ، نوع و محل نصب وسایل مخصوص مورد نیاز را مشخص خواهد کرد . در صورت نیاز ، یک مربی متخصص ، مسئول کمک به دانش آموز برای هر چه راحت تر طی کردن دوران تحصیلش خواهد شد . در محیط مدرسه ، به مرحله اجرا گذاشته شدن پروژه پذیرش تحصیلی شخصی ، توسط یک آموزگار دیگر پیگیری می شود .

دوره ابتدایی در فرانسه - 5

دوره ابتدایی در فرانسه – ۵

کلاس های ویژه معلولین : اگر تحصیل فرزند معلول شما در یک محیط عادی ، بهترین پاسخ به نیازهای وی نبود ، او می تواند در یک کلاس ویژه شرکت کند . این کلاسها می توانند پاسخگوی نیازهای تحصیلی چهار نوع معلولیت باشند : بینایی ، شنوایی ، حرکتی ، و اختلالات ذهنی .

« کمیسیون حقوق و استقلال » خانه معلولین ، برنامه هایی که فرزند شما در این کلاس ها باید دنبال کند تا به اه******** از قبل تعیین شده برسد را مشخص کرده و آموزشگاه مناسب وی را به شما معرفی خواهد کرد . تعداد شرکت کنندگان در این کلاسها به ۱۲ نفر محدود می باشد و محل برگزاری آنها در محل مدارس عادی است . با توجه به توانایی های فردی شان ، کلیه دانش آموزان این کلاس ها به طور کم و بیش منظم ، در فعالیت های کلاسهای عادی نیز شرکت می کنند .

۶ – کامپیوتر و اینترنت در دبستان

تکنولوژی تبادل اطلاعات ( کامپیوتر ، شبکه های اطلاعاتی ، اینترنت ) یقیناً در زندگی فرزند شما حضور پر رنگی دارد . آموزشگاه پس از تجهیز شدن توسط آموزش و پرورش موظف است استفاده منطقی ، مسئولانه و مطمئین از این امکانات را به دانش آموزان آموزش دهد . این تکنولوژی به عنوان پشتیبان و کمک در تدریس دروس نیز مورد استفاده قرار گرفته و این امکان را به ما می دهد تا بهتر بتوانیم آموزش فردی دانش آموزان را به مرحله اجرا گذاشته و به آنان کمک کنیم تا با استقلال بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند . استفاده از این امکانات می تواند اهرم قدرتمندی برای آموزش های پایه ای باشد .

دوره ابتدایی در فرانسه - 6

دوره ابتدایی در فرانسه – ۶

یک توانایی ضروری : تکنیک های تبادل اطلاعات و ارتباطات جزو جدایی ناپذیر توانایی ها و علوم پایه هستند که دانش آموزان تا پایان دوره اجباری تحصیلی باید بر آنها تسلط پیدا کنند .

گواهینامه « تبادل اطلاعات ( انفورماتیک ) و اینترنت » در دبستان : گواهینامه « B2i دبستان » اولین مدرک رسمی کسب مهارت در این زمینه است ، اما یک امتحان نیست . معمولاً فرزند شما این گواهینامه را در پایان دوره ابتدایی کسب خواهد کرد .

آگاهی و مسئولیت دانش آموزان : گردش در دنیای اینترنت ، تبادل پیغام ( ارسال و دریافت ایمیل ) ، یا شرکت در تالارهای گفتگو ( چت روم ) فعالیتهایی هستند که نیاز به سازماندهی و مراقبت ویژه ای دارند . و******** آموزش و پرورش با مشارکت ادارات استانها و مناطق ، احتیاط های حفاظتی و حمایتی لازم را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته است . سرویس های تصفیه و گزینش محتوایی اینترنت در حال عمومیت پیدا کردن در کلیه مدارس هستند :

– یک « لیست سیاه » از سایتهایی که نامناسب و غیراخلاقی تشخیص داده شده اند توسط و******** آموزش و پرورش تهیه شده تا جهت فیلتر و بلوکه کردن آنها اقدام شود .

– یک « لیست سفید » از سایتهای مفید و مجاز توسط کادر آموزشی تهیه شده که به آنا اجازه می دهد تا جهت رسیدن به اه******** آموزشی مشخص از پرسه زدن دانش آموزان در مجموعه ای از سایت های نامشخص تایید نشده جلوگیری نموده و آن را محدود کنند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 7

دوره ابتدایی در فرانسه – ۷

تربیت کاربران مسئول : برای آموزش و پرورش ، جلب توجه و برانگیختن احساس مسئولیت دانش آموزان و آموزگاران بسیار مهم و اساسی است . در واقع آنان رای فراگرفتن اصول شهروندی و ایمنی در سطح وسیع تری آماده می شوند . آموزگاران از طریق برنامه های تنظیم شده توسط گروههای کاری آموزش و پرورش استان ، هر روز بیشتر و بهتر از قبل از خطرات اینترنت آگاهی پیدا می کنند . هر دبستان با تنظیم منشوری از اصول استفاده مناسب از تکنولوژی تبادل اطلاعات ( کامپیوتر ، شبکه های اطلاعاتی و اینترنت ) ، و معرفی و ارائه آن به دانش آموزان ، در آموزش ایمنی اینترنت در سطح ملی شرکت می کند . این منشور پس از امضا و تایید آن توسط دانش آموزان و والدین ، رسماً بخشی از مقررات داخلی آموزشگاه خواهد شد . جهت همراهی و کمک به دانش آموزان ، نرم افزاری در مورد ریسک ها و خطرات اینترنت که توسط کمیسیون اروپا نیز تایید و از آن حمایت می شود در سال ۲۰۰۸ در کلیه مدارس کشور توزیع شد .

۷ – مسئولین و نقش آفرینان در دبستان

و******** آموزش و پرورش ، بازرسی و اداره فرهنگ ، از سطح ملی تا محلی ، از طریق استان که مخاطب و پاسخگوی شما نیز هستند ، در ادره هر چه بهتر دبستان با یکدیگر همکاری می کنند :

و******** آموزش و پرورش : در سطح ملی ، و******** خانه ، برنامه ها را تنظیم و ابلاغ ، پرسنل مورد نیاز را استخدام ، و آموزگاران را آموزش داده و حقوق آنان را پرداخت می کند ؛ و همینطور از کیفیت و تطابق آموزش ها با اصول و اه******** از پیش تعیین شده اطمینان حاصل می کند .

اداره بازرسی : این سازمان در سطح استان ، بر عملکرد پرسنل کادر آموزشی ابتدایی و سازماندهی آموزش و امور روزمره دبستان ها نظارت داشته ، همچنین استخدام « همیاران آموزشی » که وظیفه آنان کمک به هماهنگی هر چه بهتر دانش آموزان معلول در کلاسها می باشد را بر عهده دارند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 8

دوره ابتدایی در فرانسه – ۸

اداره بخش : این ادره ، مسئولیت مدارس ملی محدوده جغرافیایی خود را بر عهده دارد . این اداره مالک ساختمان های مدارس است و از جمله وظایف آن عبارتند از : احداث ، توسعه و نگهداری ساختمان ها و تعمیرات اساسی آنها ؛ تهیه ، سرویس و نگهداری تجهیزات آموزشی و غیره مورد نیاز و ضروری دبستان ها ؛ سازماندهی و تامین مالی سرویسهای تغذیه و نهارخوری مدارس و فعالیت های فوق برنامه ؛ استخدام ، آموزش و پرداخت حقوق پرسنل جهت نگهداری ساختمان ها ، نهارخوری ، مهد کودک ها و غیره .

۸ – حق پذیرش دانش آموزان در دبستان در صورت غیبت آموزگار

طبق قانون ۲۰ آگوست ۲۰۰۸ دانش آموزان کلاسهای مهد کودک و ابتدایی حق دارند طی سال تحصیلی حتی در صورت اعتصاب پرسنل و یا غیبت پیش بینی نشده یک آموزگار در دبستان پذیرفته شوند .

قانون در چند کلمه :  هر کودک مشغول به تحصیل در یک مهد کودک یا دبستان ابتدایی دولتی یا خصوصی تحت قرارداد با دولت ، باید در ساعات درسی و جهت دنبال کردن دروس پیش بینی شده در برنامه تحصیلی آنان در مدرسه مربوطه پذیرفته شود . در صورتی که به علت غیبت پیش بینی نشده آموزگار و عدم امکان جایگزینی وی ، تدریس دروس برنامه ریزی شده امکان پذیر نباشد ، دانش آموز از یک سرویس مجانی برخوردار خواهد شد .

دوره ابتدایی در فرانسه - 9

دوره ابتدایی در فرانسه – ۹

در صورت اعتصاب پرسنل آموزشی نیز دانش آموز باید از این سرویس برخوردار شود . این قانون در عین این که آزادی و حق اعتصاب پرسنل آموزشی را به رسمیت شناخته و رعایت می کند ، آزادی خانواده ها برای ادامه کار و حرفه شان طی زمان اعتصاب را نیز حق آنان می داند .

تنظیم و برنامه ریزی سرویس پذیرش دانش آموزان : در روزهای اعتصاب پرسنل آموزشی ، حتی اگر یک یا چند نفر از آموزگاران برای شرکت در اعتصاب غایب باشند ، دانش آموزان در مدرسه پذیرفته خواهند شد . در صورتی که تعداد آموزگارانی که قصد خود مبنی بر شرکت در اعتصاب را از قبل اعلام کرده باشند از ۲۵ % کل آموزگاران آن دبستان کمتر باشد ، دولت این پذیرش را تضمین می کند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 10

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۰

در صورتی که این تعداد برابر یا بیشتر از ۲۵% آموزگاران آن دبستان باشد ، اداره فرهنگ بخش ، این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت ؛ در این صورت ، دولت هزینه های این اداره را پرداخت خواهد کرد تا بتوانند این سرویس را به طرز مناسبی به دانش آموزان ارائه دهند . این اداره می تواند پرسنل و مکان مناسب و مورد نیاز جهت ارائه این سرویس را تعیین نموده و یا این کار را به سازمان یا شخص دیگری واگذار کند . در مورد مدارس خصوصی ( تحت قرارداد با دولت ) ، دولت و یا امور مالی مدارس مورد نظر ، ارائه این سرویس را بر عهده می گیرند ، در صورتی که مدارس مذکور راساً این امر را بر عهده بگیرند ، هزینه آن توسط دولت پرداخت خواهد شد .

عنوان اصلی :    Mon enfant a l’ecole CP – CM2

منبع :    www.education.gouv.fr

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید