راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت سوم

راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت سوم

مطالبی که پیش رو دارید در واقع دفترچه راهنمایی است که هنگام ثبت نام در اختیار والدینی که فرزندشان وارد دوران ابتدایی شود ، قرار می گیرد . در ابتدا می خواستم مطلب را خلاصه و بعضی قسمت های آن را حذف کنم ولی دیدم اگر هدف ، آشنایی با سیستم آموزشی فرانسه است همه نکات دفترچه مذکور مهم هستند بنابراین به خاطر طولانی بودنش آن را به چهار قسمت تقسیم کردم که به تدریج خدمتتان ارائه خواهم کرد . به زودی سیستم های آموزشی کشورهای همسایه را نیز خدمتتان معرفی خواهم کرد . فقط فراموش نکنید که هدف ، تایید یا رد این سیستم ها ، و حتی مقایسه آن با سیستم آموزشی کشور خودمان نیست ؛ سیستم آموزشی هر کشور به عوامل بسیاری بستگی دارد که در اکثر موارد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند ، عوامل سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی جغرافیایی و غیره . فایده ای که مطالعه این سیسام ها دارد ، برداشت نکات مثبت و عدم تکرار نکات منفی هر یک از آنهاست . راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت سوم ، شامل جزئیات برنامه های درسی کلاس اول و دوم ابتدایی می باشد . در قسمت اول این مطلب ، به مطالعه نکات کلی در باره تحصیلات دوران ابتدایی ، نقش والدین در اداره امور مدرسه ، و مسائل مربوط به سلامتی دانش آموزان ، و در قسمت دوم ، نکات مربوط به امنیت دانش آموزان ، تحصیل کودکان معلول ، کامپیوتر و اینترنت در دبستان ، مسئولین و نقش آفرینان در دبستان ، و حق پذیرش دانش آموزان در دبستان در صورت غیبت آموزگاران را مورد مطالعه قرار دادیم . در قسمت چهارم و آخرین قسمت نیز به مطالعه جزئیات برنامه های درسی کلاسهای سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی خواهیم پرداخت .

دوره ابتدایی در فرانسه - 1

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱

مقدمه : برنامه های تحصیلی دوره ابتدایی در سطح ملی ، اطلاعات و مهارت هایی را که در هر ماده درسی باید توسط دانش آموزان کسب شود ، مشخص می کنند . در این برنامه مراحلی که باید سطح پیشرفت دانش آموزان در دروس فرانسه و ریاضی در طول سال تحصیلی سنجیده شود مشخص شده تا در صورت نیاز و جهت پیشرفت بهتر و سریع تر دانش آموزان در این دو ماده درسی ، تغییرات لازم در برنامه ها داده شود . با وجود این ، برنامه های مذکور ، آزادی انتخاب روش تدریس را به کادر آموزشی می دهند که این خود نشانه اعتماد سیستم به آنان جهت به کار گرفتن مناسب ترین روش آموزش به کودکان است . این آزادی انتخاب روش ، مسئولیت بزرگی را بر دوش کادر آموزشی می گذارد ؛ استفاده از آن مستلزم داشتن توانایی در نشان دادن عکس العمل مناسب و بهره برداری از نتایج آن است ؛ همچنین آنان ناچار خواهند شد به طور منظم میزان یادگیری دانش آموزان خود را کنترل نموده و گزارش آن را به مسئولین ارائه دهند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 2

دوره ابتدایی در فرانسه – ۲

ارزیابی کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی که در سطح ملی برگزار می شود ، بررسی و کنترل منظم سطح معلومات کسب شده توسط دانش آموزان را امکان پذیر می سازد . پیشرفت در رسیدن به اه******** تعیین شده برای دوره ابتدایی فقط با برنامه های کوتاه ، روشن و واضح و بلند پروازانه امکان پذیر است . این ، هدف نهایی برنامه هایی است که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت .

جزئیات برنامه های درسی دوره آموزش های پایه ( کلاس اول و دوم ابتدایی )

این دوره ، از مقطع بزرگ مهد کودک آغاز می شود ( مهد کودک شامل سه مقطع « کوچک » ، « متوسط » و « بزرگ » است ) و در کلاسهای اول و دوم ابتدایی ادامه پیدا می کند . اه******** دارای اولویت کلاسهای اول و دوم ابتدایی ، « یادگیری خواندن و نوشتن » ، « شناخت و درک اعداد » ، « نوشتن اعداد ( شمارش ده دهی ) » و « محاسبه مقادیر کم و کوچک » می باشند . میزان یادگیری کودکان در این زمینه ها ( بدون توجه به نوع فعالیت ) تحت بررسی و ارزیابی دائمی قرار دارد .

دوره ابتدایی در فرانسه - 3

دوره ابتدایی در فرانسه – ۳

تربیت بدنی و ورزشی از جایگاه بسیار مهمی در فعالیت های آموزشی این دوره برخوردار است . اولین فعالیت عملی علمی ، و اولین مباحث با موضوعات تاریخی و اجتماعی ، دید دانش آموزان را به جهان باز کرده و پایه گذاری یک فرهنگ مشترک را برای آنان تضمین می کند . آموزش انواع رشته های هنری از طریق فعالیت هایی انجام می شود که به کودکان اجازه بیان می دهند ؛ و ضمن برقراری تماس مستقیم آنان با آثار هنری ، اولین آشنایی آنان با تاریخ هنر نیز امکان پذیر می گردد .

کلیه اعضای کادر آموزشی سعی و تلاش می کنند تا دانستنیهای ضروری پایه را به نحو احسن به دانش آموزان منتقل کنند . کیفیت انجام تکالیف و کارهای محوله توسط دانش آموزان ، توجه کافی آنان به رفتار ، حرکات بدنی و استفاده از وسایل و امکانات آموزشی ، تحت مراقبت ویژه و دائمی قرار دارد . برنامه های تحصیلی هر آموزشگاه چگونگی اتصال و ادامه دوره ابتدایی و دوره راهنمایی را پیش بینی و فراهم می کند . در برنامه ریزی فعالیت ها باید این ادامه کار را مد نظر قرار داد . آموزگاران دوره راهنمایی برای ادامه کار از تلاش همکاران دوره ابتدایی خود و آموخته های دانش آموزان کمک می گیرند . پیشرفت دانش آموزان در دروس فرانسه و ریاضی علاوه بر برنامه عادی تحصیلی ، هدف یک پیگیری ویژه در طی سال تحصیلی قرار دارند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 4

دوره ابتدایی در فرانسه – ۴

دوره ابتدایی در فرانسه - 5

دوره ابتدایی در فرانسه – ۵

۱- فرانسه

در پایان مقطع بزرگ مهد کودک ، فرزند شما به میزان قابل توجهی لغات جدید یاد گرفته ، و قادر به صحبت کردن ، گوش کردن و ابراز نظر است . او قادر به درک قصه ای است که یک بزرگسال برای وی می خواند ، و به وضوح قادر به تشخیص صدای حروف الفبا و شکل آنها هنگام نوشتن می باشد . در دوران ابتدایی ، کودکان « خواندن » را از طریق درک و شناخت کلمات و پس از کسب تدریجی توانایی های لازم جهت فهمیدن متن ، یاد می گیرند . از ابتدای سال تحصیلی ، آموزش حروف الفبا باید هدف یک سری فعالیتهای منظم و مرتب قرار گیرد . آموزش خواندن و نوشتن ، چه به صورت کلمات ، جملات و یا متن ، طی این دوره ، هر دو هم زمان مورد تاکید و تقویت قرار می گیرند . این آموزش روی تمرین شفاهی ( صدای حروف و کلمات ) و یادگیری لغات جدید تکیه دارد . ضمن طی همین دوره ، کودکان با اصول ابتدایی و اولیه دستور زبان و دیکته آشنا خواهند شد . دانش آموزان به تدریج ، نوشتن سریع و سر هم ، رعایت شکل حروف ، ارتباط بین حروف ، علامت ها ، فضای بین کلمات ، نقطه گذاری و نوشتن حروف کتابی را یاد می گیرند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 6

دوره ابتدایی در فرانسه – ۶

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– بیان افکار خود با استفاده از کلمات مناسب

– به تنهایی خواندن متنی حاوی کلمات آشنا و یا نا آشنا ، با صدای بلند

– به تنهایی خواندن و گوش کردن به قرائت متون فرهنگی ملی و متون ادبی مناسب برای سن او

– به تنهایی خواندن و فهمیدن یک بیانیه و یا دستورالعمل ساده

– توضیح و شرح موضوع یک پاراگراف و یا متن کوتاه

– رونویسی یک متن کوتاه ، بدون اشتباه ، با خط خوانا ، و معرفی یک کار زیبا و با سلیقه

– نوشتن بدون غلط یک دیکته در پنج خط با استفاده از آموخته ها در زمینه لغت ، اصول صحیح نوشتن ، و دستور زبان

– استفاده از آموخته ها و معلومات برای نوشتن یک متن کوتاه

– نوشتن یک انشا به طور مستقل و به تنهایی در پنج یا ده خط

– از حفظ خواندن چند متن کوتاه نظم یا نثر

دوره ابتدایی در فرانسه - 7

دوره ابتدایی در فرانسه – ۷

۲ – ریاضیات

یادگیری ریاضیات ، قدرت تخیل ، دقت و استدلال کودکان را تقویت می کند . یادگیری اعداد و محاسبات ، از اه******** دارای اولویت کلاسهای اول و دوم ابتدایی می باشند . حل مسائل ، هدف یک آموزش تدریجی است ؛ و انجام محاسبات به طور ذهنی از ضروریات است . بدینوسیله کودک یاد می گیرد به طور خودکار و غیر ارادی از ذهنش استفاده کند . یاد گرفتن فرمولهای ریاضی مستلزم درک و فهمیدن معنی آنها می باشد .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– نوشتن ، نامگذاری ، مقایسه و تفکیک اعداد کامل طبیعی تا عدد ۱۰۰۰

– محاسبه ( جمع ، تفریق و ضرب )

– تقسیم بر ۲ و ۵ اعداد کامل طبیعی تا عدد ۱۰۰ ( در صورتی که حاصل به دست آمده ، یک عدد کامل باشد )

– بازسازی و استفاده از جدول جمع و ضرب ۲ – ۳ – ۴ و ۵

– محاسبات ذهنی ساده با استفاده از جمع ، تفریق و ضرب

دوره ابتدایی در فرانسه - 8

دوره ابتدایی در فرانسه – ۸

– انتخاب شیئی در اطراف خود و یا در اطراف یک شیئی دیگر ، و توضیح و شرح جا و جهت آن

– استفاده از خط کش و گونیا برای کشیدن مربع ، مستطیل و مثلث

– شناخت ، تشریح و نامگذاری اشکال هندسی مورد استفاده

– استفاده از واحدهای اندازه گیری رایج

– داشتن دقت در کشیدن خطوط ، اندازه گیری ها و محاسبات

– حل کردن مسئله های خیلی ساده

۳ – تربیت بدنی و ورزش

هدف از تربیت بدنی کودکان ، رشد و تقویت توانایی های جسمانی لازم و آشنایی اولیه آنان با فعالیت های ورزشی است . این گونه فعالیت ها در عین این که پاسخگوی نیاز و لذت تحرک و جابجایی کودکان هستند روحیه تلاش و پشتکاری آنان را نیز تقویت می کنند . دانش آموزان یاد می گیرند بهتر خودشان و دیگران را بشناسند . آنان همچنان یاد می گیرند چگونه مراقب سلامتی خودشان باشند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 9

دوره ابتدایی در فرانسه – ۹

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– شرکت در یک بازی یا ورزش دسته جمعی با رعایت مقررات خاص آن

– تسلط بر چند حرکت بدنی مانند دویدن ، پ******** و پرتاب کردن

– شناخت محیط اطراف ، شناخت جای خود در این محیط ، و جابجایی از طریق مناسب

۴ – زبان خارجی

کودکان خیلی زود متوجه وجود زبانهای مختلف در اطراف خود و در کشورهای دیگر می شوند . در دوره ابتدایی ، آنان به طور شفاهی با یک زبان خارجی آشنا می شوند .در سالهای بعد ،آموزش زبان خارجی به طور شفاهی و کتبی ( البته با تاکید بیشتری بر درک و بیان شفاهی ) ادامه پیدا خواهد کرد .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– فهمیدن و استفاده از مکالمات ساده زندگی روزمره

دوره ابتدایی در فرانسه - 10

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۰

۵ – شناخت و کشف جهان

در کلاس اول و دوم ابتدایی با توجه به توانایی کودکان در زمینه خواندن و ریاضی ، آنا دسترسی آسانتری به علوم خواهند داشت ؛ و در نتیجه شناخت لازم از جهان اطراف خود و تسلط کافی بر لغات مربوط به موضوعات مذکور را کسب خواهند کرد . با مشاهده و تجربه های عملی ، ارائه تکالیف آنان از حد ابتدایی خود ارتقا پیدا خواهد کرد . دانش آموزان با اصول اولیه استفاده از کامپیوتر آشنا خواهند شد .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– آغاز احساس تعلق و مالکیت یک محیط شخصی و قدرت تعریف و ارائه مشخصات آن

– مشاهده و توصیف مشاهدات جهت تحقیق در باره موضوعات مختلف

– رعایت اصول اولیه ایمنی جهت پیشگیری از حوادث و خطرات خانگی

– درک تفاوت بین « گذشته نزدیک » و « گذشته های دورتر »

دوره ابتدایی در فرانسه - 11

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۱

۶ – کارهای هنری و تاریخ هنر

استعداد و توانایی های هنری کودکان از طریق فعالیت های هنری و مطالعه تاریخ هنر رشد کرده و توسعه خواهند یافت .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– بیان افکار و عقاید خود از طریق نوشتن ، آواز ، حرکات موزون ، طراحی ، نقاشی و هنرهای حجمی ( مدل سازی ، سرهم کردن قطعات )

– تشخیص و شناخت بعضی از رشته های هنری بزرگ ( موسیقی ، تئاتر ، سینما ، طراحی ، نقاشی ، مجسمه سازی ، . . . )

– شناخت آثار هنری بصری و موسیقی که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته

– ارائه یک تعریف ساده از مشاغل هنری مختلف ( آهنگساز ، کارگردان ، هنرپیشه ، نوازنده و غیره )

دوره ابتدایی در فرانسه - 12

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۲

۷ – علوم اجتماعی و معنوی

دانش آموزان اصول رفتار مودبانه در جامعه را فرا گرفته و به مرور زمان رفتار مسئولانه ای پیدا کرده و بیشتر مستقل می شوند .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– شناخت سمبولها و نشانه های رسمی کشور

– رعایت حقوق دیگران و اصول زندگی اجتماعی

– رعایت ادب و نزاکت در روابط با دوستان ، با بزرگترها در مدرسه و خارج از مدرسه ، و با آموزگار در کلاس درس

– شرکت در یک بحث گروهی در کلاس در عین رعایت اصول ارتباط با دیگران

– تماس با نیروهای اورژانس و کمک خواستن از بزرگترها

– گوش کردن برای فهمیدن ، پرسیدن ، تکرار کردن ، و انجام کار یا فعالیتی که بر عهده اش گذاشته شده

– تبادل نظر ، سوال کردن و دفاع از یک نقطه نظر

دوره ابتدایی در فرانسه - 13

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۳

– شرکت در کارهای گروهی و بر عهده گرفتن مسئولیت در یک پروژه

– شناخت و تعریف محیط اطراف خود ، مکان یابی و جابجایی صحیح و مناسب خود در آن

– رعایت اصول اولیه بهداشت

 

عنوان اصلی :    Mon enfant a l’ecole CP – CM 2

منبع :    www.education .gouv.fr

 

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید