راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت چهارم

راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت چهارم

مطالبی که پیش رو داریددر واقع دفترچه راهنمایی است که هنگام ثبت نام در اختیار والدینی که فرزندشان وارد دوران ابتدایی می شود ، قرار می گیرد . در ابتدا می خواستم مطلب را خلاصه و بعضی قسمت های آن را حذف کنم ولی دیدم اگر هدف ، آشنایی با سیستم آموزشی فرانسه است همه نکات دفترچه مذکور مهم هیتند بنابراین به خاطر طولانی بودنش آن را به چهار قسمت تقسیم کردم که به تدریج خدمتتان ارائه کردم . به زودی سیستم های آموزشی کشورهای همسایه را نیز خدمتتان معرفی خواهم کرد . فقط فراموش نکنید که هدف ، تایید یا رد این سیستم ها ، و حتی مقایسه آن با سیستم آموزشی کشور خودمان نیست ؛ سیستم آموزشی هر کشور به عوامل بسیاری بستگی دارد که در اکثر موارد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند ، عوامل سیاسی ، مذهبی ، اقتصادی ، فرهنگی و حتی جغرافیایی و غیره . فایده ای که مطالعه این سیستم ها دارد ، برداشت نکات مثبت و عدم تکرار نکات منفی هر یک از آنهاست . راهنمای دوران تحصیلات ابتدایی در کشور فرانسه – قسمت چهارم ( که آخرین قسمت آن هم هست ) ، شامل جزئیات برنامه های درسی کلاسهای سوم ، چهارم و پنجم ابتدایی می باشد . در قسمت اول این مطلب ، به مطالعه نکات کلی در باره تحصیلات دوران ابتدایی ، نقش والدین در اداره امور مدرسه ، و مسائل مربوط به سلامتی دانش آموزان ، و در قسمت دوم ، نکات مربوط به امنیت دانش آموزان ، تحصیل کودکان معلول ، کامپیوتر و اینترنت در دبستان ، مسئولین و نقش آفرینان در دبستان ، و حق پذیرش دانش آموزان در دبستان در صورت غیبت آموزگاران ، و در قسمت سوم ، جزئیات برنامه های درسی کلاس اول و دوم ابتدایی را مورد مطالعه قرار دادیم .

دوره ابتدایی در فرانسه - 1

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱

در ادامه آموخته های کودکان طی سالهای اولیه ابتدایی ، تسلط بر زبان فرانسه و اصول کلی و ابتدایی ریاضیات ، اه******** در اولویت کلاسهای سوم ابتدایی به بعد می باشند ؛ با وجود این ، کلیه آموزش ها تلاش دارند تا شناخت و توانایی های اولیه پایه را به کودکان انتقال دهند . با تکیه بر استقلال و ابتکار شخصی ، و انتقال اعتماد به نفس و حس مفید بودن به کودکان ، به مرور زمان ، شرایط موفقیت تحصیلی آنان فراهم خواهد شد ، و استفاده از تکنولوژی تبادل اطلاعات و اینترنت به یک امر عادی تبدیل خواهد شد . دانش آموزان با بهره برداری از آموخته های خود در دوران ابتدایی ، خود را برای ادامه تحصیل در دوره های راهنمایی و دبیرستان آماده می کنند . در برنامه های دوره ابتدایی برای ارتقا هر چه بهتر کودکان به دوره های بالاتر ، پیش بینی های لازم شده است . پیشرفت در آموزش فرانسه و ریاضیات به همراه دیگر مواد درسی ، هدف پیگیری های مستمر سالیانه می باشد .

دوره ابتدایی در فرانسه - 2

دوره ابتدایی در فرانسه – ۲

۱ – فرانسه

تسلط کودکان بر زبان فرانسه و یک بیان دقیق و واضح ( شفاهی و کتبی ) آن ، قبل از هر چیز به آموزشی مربوط می شود که آنان در این زمینه و همینطور در دروس دیگر مانند علوم ، ریاضیات ، تاریخ ، جغرافی ، تربیت بدنی و هنر دریافت کرده اند .

دوره ابتدایی در فرانسه - 3

دوره ابتدایی در فرانسه – ۳

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– توانایی بیان به صورت کتبی و شفاهی با استفاده از کلمات مناسب و مشخص

– صحبت کردن با رعایت اصول صحیح دستور زبان

– قرائت یک متن به راحتی ( با صدای بلند یا به آرامی )

– قرائت یک متن ادبی و فرهنگی ملی و یا دیگر آثار مناسب سن او

– خواندن یک اطلاعیه و یا دستورالعمل

– فهمیدن کلمات جدید و استفاده مناسب و به جا از آنها

– فهمیدن موضوع یک متن

– استفاده از معلومات کسب شده برای درک بهتر و یا بهتر نوشتن یک متن

– پاسخ به یک سوال با یک جمله کامل شفاهی و یا کتبی

– نوشتن یک متن در ۱۵ خط ( حکایت ، توصیف ، مکالمه ، متن شاعرانه ، گزارش ) با استفاده از معلومات در زمینه لغت و دستور زبان

دوره ابتدایی در فرانسه - 4

دوره ابتدایی در فرانسه – ۴

– صحیح نوشتن یک متن در ۱۰ خط ( هنگام نگارش یا دیکته ) با رعایت اصول شناخته شده و صحیح املا و دستور زبان ، و همچنین معلومات در زمینه لغت

– دانستن چگونگی استفاده از یک لغت نامه

۲ – ریاضیات

ریاضیات ذوق جستجو ، استدلال ، تخیل ، تفکیک و دقت را در کودکان بیدار و تحریک می کند . تسلط یر اصول کلی ریاضیات به کودکان کمک می کند تا در زندگی روزمره عکس العمل های مناسب نشان دهند و خود را برای تحصیل در کلاسهای بالاتر آماده کنند .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– نوشتن ، نامگذاری ، مقایسه و استفاده از اعداد کامل و اعداد اعشاری ( تا صدم ) و چند کسر ساده

– ترسیم و بازسازی جدول جمع و ضرب از ۲ تا ۹

– استفاده از چهار عمل اصلی بر روی اعداد کامل و اعشاری ( در مورد تقسیم ، عدد تقسیم کننده یک عدد کامل است )

دوره ابتدایی در فرانسه - 5

دوره ابتدایی در فرانسه – ۵

–  استفاده ذهنی از چهار عمل اصلی

– استفاده از ماشین حساب

– شناخت ، تشریح و نامگذاری اشکال هندسی مورد استفاده

– استفاده از خط کش ، گونیا و پرگار جهت شناسایی اشکال هندسی مورد استفاده و ترسیم آنها با دقت و ظرافت

– استفاده از واحدهای اندازه گیری رایج ، استفاده از وسایل و ابزار اندازه گیری و تبدیل واحدها

– حل مسائل چهار عمل اصلی ، تناسب ، و استفاده از موضوعات مختلف ریاضی ( اعداد ، واحدهای اندازه گیری ، اشکال هندسی و . . . )

– توانایی تنظیم اطلاعات عددی یا هندسی ؛ استدلال و ارزیابی صحیح و یا غلط بودن یک نتیجه

– خواندن و تفسیر و تهیه چند گزارش ساده ( تابلوی اطلاعاتی و گرافیکی )

دوئره ابتدایی در فرانسه - 6

دوره ابتدایی در فرانسه – ۶

۳ – تربیت بدنی و ورزش

هدف از تربیت بدنی و ورزش ، رشد توانایی های حرکتی و روی آوردن کودکان به فعالیت های بدنی و ورزشی است . این فعالیت ها به کودکان اجازه می دهند تا بدنشان را بهتر بشناسند و در نتیجه به آنان می آموزند تا چگونه مراقب سلامتی خود بوده و رعایت اصول ایمنی جسمانی خود را از طریق ریسک های کنترل شده بیاموزند . آنان با لمس ارزش های معنوی و اجتماعی ( رعایت قوانین ، رعایت حقوق خود و دیگران ) خود را برای پذیرش مسئولیت و استقلال فردی آماده می کنند .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– جابجایی در محیط اطراف با استفاده از امکانات موجود

– استفاده از یک نقشه

– داشتن فعالیت منظم در ورزش های دو و میدانی و شنا

دوره ابتدایی در فرانسه - 7

دوره ابتدایی در فرانسه – ۷

۴ – زبان خارجی

در پایان کلاس پنجم ابتدایی دانش آموزان باید توانایی های لازم برای برقراری ارتباطات اولیه را که توسط « درجه A1 » اتحادیه اروپا با ضوابط و مشخصات مشترک برای زبان ها ، تدریس آنها و چگونگی ارزیابی آموخته های کودکان تهیین شده ، کسب کرده باشند .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– برقراری ارتباط ( معرفی کردن خود ، پاسخ دادن به سوالات و پرسیدن )

– فهمیدن اطلاعیه ها ، لغات آشنا و بیانات کوتاه

۵ – علوم تجربی و تکنولوژی

هدف علوم تجربی و تکنولوژی ، کمک به کودکان برای درک و فهمیدن ، و تشریح و توصیف جهان واقعی ، طبیعت ، جهانی که ساخته دست انسانهاست و امکان ایجاد تغییر و تحول در آن ، و کنترل تغییراتی که انسان باعث آنها می شود است .

دوره ابتدایی در فرانسه - 8

دوره ابتدایی در فرانسه – ۸

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– طی سلسله مراتب یک تحقیق ، دانستن اصول صحیح مشاهده و سوال کردن

– آزمایش و تجربه کردن ، طرح یک نظریه و تست کردن آن ، و دفاع از نظریه مذکور

– در نظر گرفتن چندین راه حل و امتحان آنها تا پیدا کردن راه حل صحیح

– تشریح و بهره برداری از نتایج یک تحقیق با استفاده از کلمات و اصطلاحات علمی به صورت کتبی و شفاهی

– تسلط بر اطلاعات علمی در چندین زمینه مختلف

– استفاده از اطلاعات علمی در زمینه های مختلف ، در زندگی روزمره مانند « حفظ تعادل در تغذیه »

دوره ابتدایی در فرانسه - 9

دوره ابتدایی در فرانسه – ۹

– به دست آوردن مهارت در امور فنی مختلف

۶ – فرهنگ انسانی

فرهنگ انسانی دانش آموزان از بعد تاریخی ، جغرافیایی ، هنری و اجتماعی ، از آشنایی اولیه آنان با تاریخ هنر نیز تغذیه می شود .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– قرائت ۱۰ قطعه شعر و نثر ، از حفظ و رسا

– خواندن یک سرود از حفظ ، شرکت درست و اصولی در یک بازی ، شناسایی عناصر و جزئیات مشخص کننده ساده موسیقی

– شناسایی مهم ترین دوره های تاریخی که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته ؛ به خاطر سپردن چند نشانه تاریخی برای مشخص کردن جایگاه تاریخی دوران مذکور نسبت به یکدیگر با شناخت یک یا دو واقعه مهم آن دوران

– شناسایی چند مشخصه مهم توده های انسانی و جغرافیایی کشور روی یک نقشه و مقایسه آن با دیگر کشورها

– شناخت چند عنصر فرهنگی یک کشور دیگر

دوره ابتدایی در فرانسه - 10

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۰

– خواندن و استفاده از زبانهای خارجی دیگر : نقشه ، طرح و نقشه اولیه ، علائم گرافیکی ، گاه شماری ، تصویر شناسی

– تشخیص دسته های بزرگ و شناخته شده خلاقیت هنری ( ادبیات ، موسیقی ، حرکات موزون ، تئاتر ، سینما ، طراحی ، نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری )

– شناخت و تشریح آثار هنری بصری و موسیقی که قبلاً آنها را مطالعه کرده ، دانستن جایگاه آنها از نظر زمان و مکان ، تشخیص جایگاه هنری آنها ، توضیح بعضی از عناصر سازنده آنها با استفاده از لغات و اصطلاحات تخصصی

– توضیح و تشریح احساسات شخصی در مواجهه با یک اثر هنری ، با استفاده از معلومات شخصی

– اجرای طراحی و اشکال دیگر بیان بصری و حجم سازی ( آبستره یا تصویری ) با استفاده از ابزار و وسایل ، پایه و تکنیک های مختلف

دوره ابتدایی در فرانسه - 11

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۱

دوره ابتدایی در فرانسه - 12

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۲

دوره ابتدایی در فرانسه - 13

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۳

– ابداع و تدوین متن ها ، آثار حجمی ، طراحی حرکات موزون فردی و یا دسته جمعی ، با اه******** هنری و یا مفهومی

– توجه طولانی مدت و پیوسته ( مطالعه ، موسیقی ، نمایش و غیره )

۷ – تکنیک های استفاده از کامپیوتر و تبادل اطلاعات

استفاده منطقی از کامپیوتر ، وسایل ارتباط جمعی و اینترنت در بین کودکان فرهنگ سازی می شود . از همان دوران ابتدایی تحصیلی ، استفاده مسئولانه از این وسایل ارتباط جمعی هدف برنامه های آموزشی قرار گرفته است .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– استفاده از کامپیوتر جهت جستجوی اطلاعات ، تحقیق و یا انجام تکالیف

– استفاده از کامپیوتر جهت برقراری ارتباط با دیگران

– داشتن یک روحیه انتقادی در زمینه تبادل اطلاعات و نحوه استفاده از آن

دوره ابتدایی در فرانسه - 14

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۴

۸ – علوم اجتماعی و معنوی

آموزش علوم اجتماعی و معنوی به هر دانش آموز اجازه می دهد تا بهتر با جمع کلاس و مدرسه ادغام شود ، آن هم درست در زمانی که شخصیت و استقلال طلبی وی در حال خودنمایی و شکل گرفتن است .

فرزند من در پایان این دوره قادر خواهد بود :

– شناخت نشانه و سمبولهای اتحادیه اروپا

– رعایت حقوق دیگران و اجرای اصول و قواعد برابری دختر و پسر

– آگاهی داشتن از مقام عالی انسان ، و استفاده از این آگاهی در زندگی روزمره

– رعایت اصول و قوانین زندگی دسته جمعی مخصوصاً در فعالیت های ورزشی

دوره ابتدایی در فرانسه - 15

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۵

– آگاهی از مفهوم « حقوق » و « وظایف » ، قبول و رعایت آنها

– شرکت در یک گفتگو ، صحبت در مقابل دیگران و گوش کردن به صحبت های دیگران

– تنظیم یک نظریه و دفاع از آن ؛ همکاری با یک یا چند نفر از دوستان

– آشنایی با تعدادی از اصول کمکهای اولیه

– دریافت گواهی « آموزش های اولیه جاده و خیابان » ؛ تشخیص این که یک فعالیت ، بازی و یا یکی از کارهای روزمره ، خطر جانی دارد یا خیر

دوره ابتدایی در فرانسه - 16

دوره ابتدایی در فرانسه – ۱۶

– رعایت دستورالعمل های ساده در عین حفظ استقلال فردی

– نشان دادن پشتکار در کلیه فعالیت ها

– شروع به ارزیابی شخصی در موقعیت های ساده

– شرکت در یک پروژه فردی یا دسته جمعی

– احترام به خود با رعایت اصول کلی بهداشت فردی ؛ انجام امور روزانه بدون خطر کردن

عنوان اصلی :    Mon enfant a l’ecole CP – CM2

منبع :    www.education.gouv.fr

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید