بررسی حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

بررسی حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

چندی پیش ، دولت افغانستان و بانک جهانی گزارشی با موضوع « وضعیت اورژانس : بررسی حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان » را منتشر کردند . در این گزارش به بررسی حملات وحشیانه و خشنی که علیه ******** آموزشی این کشور انجام می شود ، عواملی که باعث افزایش خطر این حملات می شوند ، و بالاخره راه کارهایی که باید برای حمایت و حفاظت از دانش آموزان ، مدارس و پرسنل آموزشی در نظر گرفت ، پرداخته شده است .

این گزارش تحت عنوان « دانایی در آتش » ( Knowledge on fire ) بر پایه شهادت بیش از هزار نفر که در بین آنان اعضای « شوراهای محلی » ( Shuras ) ، مدیران مدارس ، آموزگاران ، والدین و دانش آموزان دیده می شوند ، و با توجه به انواع حملات ، تنظیم شده و یه نتایج مهمی دست یافته است که در زیر خلاصه ای از آن را تقدیم حضورتان می کنم . اگر به موضوع آموزش و پرورش در افغانستان علاقه مند هستید ، می توانید مطلبی تحت همین عنوان را که اخیراً منتشر کردم نیز مطالعه بفرمایید ؛ امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد .

1 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

1 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

« اگر به تدریس و اداره مدرسه دخترانه ادامه بدهید ، کشته خواهید شد ! » . . . یک روز عصر ، مردان مسلح و ماسک دار وارد منزل مدیر یک مدرسه دخترانه در جنوب کابل شدند و پس از کتک زدن او در مقابل چشمان اعضای خانواده اش ، این پیغام را به او دادند . حملات مکرر علیه مدارس ، دانش آموزان و پرسنل آموزشی در افغانستان آنقدر عادی شده که دیگر باعث تعجب هیچکس نمی شود . فقط طی سال ۲۰۰۸ میلادی ششصد و هفتاد مورد حمله خشونت آمیز از جمله آتش سوزی عمدی و ******** آموزگاران و دانش آموزان گزارش شده است . طبق گزارش و******** آموزش و پرورش افغانستان بین سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ دویست و سی نفر به دنبال حمله به مدارس ، دانش آموزان و آموزگاران ، جان خود را از دست داده اند .

2 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

2 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

عوامل افزایش خطر حملات :

-ورود دختران به مدارس : نارضایتی از حضور دختران در سیستم آموزشی ، علت عمده این حملات است البته زمانی که مهاجمین به خودشان زحمت ذکر علت هجومشان را می دهند . مدارس دخترانه ۱۹% کل مدارس کشور را تشکیل می دهند و هدف ۴۰% از حملات هستند .

-تامین کنندگان مالی و حضور نیروهای ********ی بین المللی : مردم محلی به خوبی می دانند که هزینه احداث مدارس در روستاهایشان از کجا تامین می شود ! بازدیدهای انجام شده توسط « گروههای بازسازی استانی » ( Equipes de Reconstruction Provinciale ) و پولی که با خودشان می آورند ، خود باعث افزایش خطر حملات بر علیه مدارس می شود . از این گذشته ، مردم حضور نیروهای ********ی خارجی در کشورشان را که گاهی اوقات به خاطر اشتباه در انتخاب اه******** ( البته طبق ادعای خودشان !! ) بیش از ********یست ها باعث کشتار غیر ********یان می شوند را تحمل نمی کنند !

3 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

3 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

-م******** نکردن با جمعیت محلی قبل از بازسازی یا تاسیس یک مدرسه : بررسی ها نشان داده که مدارسی که بر اساس تقاضای مردم محلی تاسیس شده اند کمتر مورد حمله قرار می گیرند . میزان رضایت مردم محلی از وجود مدرسه و روند آموزشی مدارس ، مستقیماً به تعهد آنان برای تامین امنیت مدارس وابسته است .

پیشنهاداتی برای کاهش خطر حملات :

این گزارش راهکارهایی را برای کاهش حملات به مدارسدر افغانستان پیشنهاد می کند . هدف این راهکارها اساساً تمرکز زدایی و به مرحله عمل رساندن راههای حفاظت از مدارس ، و ارائه حمایت های لازم به مردم محلی برای تامین امنیت مدارس می باشد :

-هدایت و حساس کردن افکار عمومی برای ورود دختران به مدارس : بها دادن به ورود کودکان مخصوصاً دختران به مدارس در روستاها ، اساس حفاظت از مدارس توسط مردم محلی را پایه ریزی خواهد کرد .

4 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

4 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

-آغاز مذاکرات پیشگیری کننده : ریش سفیدها یا اعضای شوراهای محلی از طریق مذاکره با افرادی که مخالف سیستم آموزشی هستند ، می توانند نقش پیشگیری کننده و مهمی را ایفا کنند . کمکهای م********ی و آموزشی در مورد روش های مختلف مذاکره ، همچنین دیگر تکنیکهایی که خطر برخوردهای خشونت آمیز را کاهش می دهند باید در اختیار مردم محلی قرار بگیرند . در هر محل باید روش های مناسب آن محل را ارائه و اجرا کرد .

-بازبینی سیستم امنیتی مدارس : افزایش نیروهای پلیسی و ********ی در اطراف مدارس ، هرگز کمک قاطعانه ای به تامین امنیت مدارس و دانش آموزان نمی کند . چون در بعضی مناطق ، نیروهای پلیس و ارتش ، خود هدف بسیاری از حملات مهاجمین هستند ، بنابراین حضور آنان در اطراف مدارس ، به جای کاهش خطر حملات ، موجب افزایش آن می شود .

5 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

5 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

-کاهش حضور نیروهای « گروههای بازسازی استانی » و ********یان در مدارس : نیروهای بازسازی استانی در سیستم آموزشی افغانستان غیر قابل دور زدن نیستند . منابع مالی که در اختیار مدارس قرار می گیرند توسط آنان جابجا می شوند ؛ این کار را می توان از راه های غیر ********ی هم انجام داد .

-انتخاب زیرساختهای بی سر و صدا و حتی الامکان محرمانه جهت تاسیس مدارس : مدارس نباید در مکان هایی تاسیس شوند که بین دو خط آتش قرار دارند . در معرض دید نبودن مدارس هم می تواند به کاهش حملات کمک کند .

6 - حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

6 – حملات علیه آموزش و پرورش در افغانستان

آقای « لکس کاسنبرگ » ( Lex Kassenberg ) مدیر سازمان خیریه و بشر دوستانه غیر دولتی و بین المللی ( CARE) با بیش از ۷۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه و حضور فعال در بیش از ۹۴ کشور جهان ، می گوید : « من در افغانستان روستاهایی را دیدم که از داشتن مدرسه ، حتی مدارس دخترانه خوشحال بودند چون خودشان آن مدرسه را اداره می کردند و مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده داشتند . اگر واقعاً می خواهیم فکری به حال این وضع در افغانستان بکنیم ، باید امکان دسترسی به نحصیلات را برای همه مردم تضمین کنیم حتی برای خانم ها . فقط از این طریق است که می توانیم جوامعی با ثبات داشته باشیم ، جوامعی که فقز و خشونت جایی در آنها ندارند . »

عنوان اصلی :   Analyses des attaques contre l’education en Afghanistan

منبع :   www.carefrance.org

نشریه اینترنتی زندگی کودکان


پاسخ دهید