آموزش چهار بازی از گوشه و کنار جهان – قسمت پنجم

آموزش چهار بازی از گوشه و کنار جهان – قسمت پنجم

بازی بهترین وسیله برای تامین سلامت جسم و پرورش حواس کودکان است . کارشناسان و متخصصین بسیاری ، بازی را برای بهبود ناراحتیهای عاطفی کودکان تجویز می کنند ؛ پس بهتر است ساده ترین و پیش پا افتاده ترین بازی های کودکانه را هم جدی بگیریم و در انتخاب آنها دقت کنیم .

در « آموزش چهار بازی از گوشه و کنار جهان – قسمت پنجم » ، دو بازی از کشور فرانسه و دو بازی از کشور کانادا را خدمتتان معرفی می کنم . همه این بازی ها ، در پایان ، برنده و بازنده ای ندارند و هدف بعضی از آنها فقط هیجان و سرگرمی ، و تقویت سرعت عمل و دقت بچه ها به محیط زندگی و وقایع اطرافشان می باشد . از طریق بازی با کودک می توان نقاط ضعف و قدرت کودکان را شناسایی ، و در تقویت یا اصلاح آنها کوشید .

1 - بازی تشخیص هویت

1 – بازی تشخیص هویت

بازی شماره ۱ : « تشخیص هویت » ( Les Portraits Robots ) از کشور فرانسه

این بازی به شرکت کنندگان از هر سنی که باشند اجازه می دهد تا با یکدیگر آشنا شوند . مربی ، کارت هایی را در دست دارد که روی هر یک از آنها ، نام یکی از بازیکنان نوشته شده است . او کارت ها را به هم زده و بین بازیکنان توزیع می کند . هر یک از بازیکنان باید یکی از مشخصات کسی که نامش روی کارت ذکر شده را روی همان کارت بنویسند . وقتی این کار تمام شد ، مربی بدون ذکر نام ، فقط مشخصات نوشته شده روی هر کارت را می خواند . اگر کسی فکر کرد که نام شخص مذکور را پیدا کرده می تواند آن را با صدای بلند اعلام کند . مربی آنقدر به این کار ادامه می دهد تا پاسخ صحیح را از یکی از بازیکنان بگیرد . بازی آنقدر ادامه پیدا می کند تا همه کارت ها خوانده شوند .

2 - بازی با کلمات

2 – بازی با کلمات

بازی شماره ۲ : « بازی با کلمات » ( Acrostiche ) از کشور فرانسه

بازیکنان را به چند دسته تقسیم کنید و به هر دسته ، یک کلمه ۱۲ حرفی ( یا ۱۰ حرفی ؛ کمتر یا بیشتر به انتخاب خودتان ) بدهید . به همه دسته ها ، یک کلمه مشترک می دهیم تا بدینوسیله عدالت رعایت شده باشد . بازیکنان هر دسته باید ۱۲ شیئی ، حیوان ، شهر یا چیز دیگر را که نام آنها با هر یک از حروف آن کلمه ۱۲ حرفی شروع می شود پیدا کنند . گروهی که موفق شود همه ۱۲ کلمه را زودتر از بقیه پیدا کند و یا بیشترین تعداد کلمه را طی مدت زمان محدودی که از قبل تعیین شده پیدا کند ، برنده است .

3 - بازی بازار بین المللی

3 – بازی بازار بین المللی

بازی شماره ۳ : « بازار بین المللی » ( Marche International ) از کشور کانادا

بازیکنان را به چند گروه تقسیم کنید . مربی یک فهرست از کالاهایی را که در یک فروشگاه بزرگ پیدا می شوند ، در دست دارد . یک نماینده ( یا خریدار ) از هر گروه به مربی مراجعه می کند و او به همه آنها نام یک کالا را می گوید . هر نماینده پیش اعضای گروه خودش ( یا فروشگاه ) برمی گردد و سعی می کند با حرکات پانتومیم ( حرکات اعضای بدن بدون تکلم ) به آنها بفهماند که قصد خرید چه کالایی را دارد . اولین گروهی که پاسخ صحیح را پیدا کرد ، برنده است و بازی با خریدارها و کالاهای جدید ادامه پیدا می کند . البته می توان زمان بازی را محدود کرد و گروهی را که طی این مدت زمان ، بیشترین تعداد کالا را پیدا می کنند ، برنده اعلام کرد .

4 - بازی کرم شب تاب

4 – بازی کرم شب تاب

بازی شماره ۴ : « کرم شب تاب » ( Les Lucioles ) از کشور کانادا

این یک بازی شبانه است و به یک محوطه وسیع و باز ، مانند پارک نیاز دارد . بازیکنان را به دو گروه تقسیم می کنیم : « الف » و « ب » . هر یک از اعضای گروه « الف » با استفاده از چراغ قوه ، نقش کرم شب تاب را بازی می کنند . چند دقیقه به اعضای گروه « الف » فرصت می دهیم تا در محدوده ای که از قبل تعیین شده پنهان شوند . با شنیدن صدای سوت مربی ، « کرم های شب تاب » چراغ قوه هایشان را چند ثانیه روشن می کنند . اعضای گروه « ب » باید سعی کنند تا آنها را پیدا کنند . بهتر است یک روبان یا پارچه یا نایلون رنگی از کمربند بازیکنان گروه « الف » آویزان کنید که بازیکنان گروه « ب » باید آن را بردارند ( از گره زدن آن اکیداً خودداری کنید ) . مربی با فاصله زمانی منظم ، سوت خود را به صدا در می آورد که با شنیدن آن ، « کرم های شب تاب » باید مجدداً چراغ قوه هایشان را به مدت چند ثانیه روشن کرده و جای خودشان را عوض کنند .

بعد از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ، جای گروه ها را با هم عوض کنید . در پایان ، گروهی که تعداد بیشتری « کرم شب تاب » ( روبان و پارچه های رنگی متعلق به آنها ) پیدا کرده ، برنده است .

منبع : Jeux et recettes du monde entier

نشریه اینترنتی زندگی کودکان

 


پاسخ دهید